“Ξέδετα κορδόνια” (2017-18)

Μια ομάδα έντεκα παιδιών από την ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού σχολείου Ποσειδωνίας απετέλεσαν την κινηματογραφική ομάδα της σχολικής χρονιάς 2017-18. Όταν ξεκινήσαμε τις συναντήσεις κατά τον Οκτώβριο, μαζευόμασταν κάθε Κυριακή απόγευμα και στη συνέχεια, όταν αρχίσαμε τα γυρίσματα, μαζευόμασταν κάθε Σάββατο και Κυριακή. Η ομάδα του μοντάζ έκανε τις εργασίες της καθημερινές, μετά το σχολικό ωράριο.

  1. Είδαμε αποσπάσματα από παλιές ασπρόμαυρες κινηματογραφικές ταινίες, κωμωδίες και δράματα, βουβές και ομιλούσες. Γελάσαμε με τον Χοντρό και Λιγνό, προβληματιστήκαμε με τον Σαρλώ, εντυπωσιαστήκαμε με τα πρώτα εφέ της ταινίας “a trip to moon”…
  2. Συζητήσαμε κι αποφασίσαμε να μεταφέρουμε ένα βιβλίο σε ταινία. Η συνάδελφος Γλυκερία Τσιρονίκου μας πρότεινε μερικά βιβλία από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας και επιπλέον μερικά παιδιά έφεραν δικά τους. Κάθε παιδί έγραψε μια περίληψη του βιβλίου που διάβασε και στη συνέχεια διαβάσαμε όλες αυτές τις περιλήψεις. Αφού είχαμε πολύ υλικό, ψηφίσαμε και καταλήξαμε στο βιβλίο “Ξέδετα κορδόνια” της συγγραφέως Κίκας Πουλεχρίου.
  3. Ακολουθώντας δεοντολογικούς κανόνες στείλαμε e-mail στη συγγραφέα Κίκα Πουλχερίου ζητώντας της την άδεια να εμπνευστούμε από το βιβλίο της την οποία και μας την έδωσε ευχαρίστως. Την ευχαριστούμε με τη σειρά μας! Στη συνέχεια, πραγματικά ταυτιστήκαμε με τους ήρωες αυτού του βιβλίου που μας άγγιξε τόσο…
  4. Αποφασίσαμε ποιες σκηνές θα γυρίσουμε από όλο το βιβλίο προσπαθώντας ασφαλώς από τη μια μεριά να είμαστε συνεπείς αλλά και από την άλλη λαμβάνοντας υπόψη όμως ότι η ομάδα μας αποτελείτο από 9 κορίτσια και 2 αγόρια. Γράψαμε όλοι μαζί το σενάριο το οποίο διαβάσαμε και ολοκληρωμένο συμπληρώνοντας στη συνέχεια πού θα γυριστεί κάθε σκηνή.
  5. Εξηγήσαμε κινηματογραφικούς όρους: σκηνή, πλάνο, κοντινό πλάνο, θέση της κάμερας, μοντάζ, ντεκουπάζ…
  6. Μοιράσαμε τους ρόλους, ποιοι θα είναι στο μοντάζ, ποιοι οι σκηνοθέτες, ποιοι θα κρατούν τις κάμερες.
  7. Με τη συνάδελφο Μαρία Λαμπράκη είχαμε μια συνάντηση κατά την οποία μας εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο γίνονται τα γυρίσματα: πώς συγκεντρώνεται ο ηθοποιός, πώς η κάμερα “πιάνει” το βλέμμα, πώς “βγαίνει” το κλίμα της σκηνής…
  8. Και χρειαστήκαμε και ρόλους ενηλίκων. Τι καλύτερο από τους δασκάλους και τις δασκάλες των παιδιών; Μεγάλη χαρά και πολλά χειροκροτήματα όταν ολοκληρώθηκε μ’ αυτόν τον τρόπο η ομάδα των γυρισμάτων με τους/τις συναδέλφους: Δημήτρη Καραγιάννη, Ειρήνη Περπινιά και Λουίζα Ρούσσου. Χαρά που συνεχίστηκε και στα γυρίσματα…
  9. Και μετά; Τα γυρίσματα! Πότε στην τάξη, πότε στην αυλή του σχολείου, πότε σε σπίτι… Για κάθε σκηνή περίπου 40 δευτερολέπτων χρειαζόμασταν 2 ώρες γύρισμα! Πάντα με δυο κάμερες που έπρεπε να συγχρονιστούν. Και να το γενικό πλάνο από τη μια μεριά, και το γενικό πλάνο από την άλλη μεριά, και το κοντινό πλάνο για αγόρι της σκηνής, και το κοντινό πλάνο για το κορίτσι της σκηνής, και…. Και κάναμε και λάθη κι άντε πάλι από την αρχή το γύρισμα!
  10. Μια ιδιαίτερη σκηνή: η σκηνή της βραδιάς ταλέντων, όπου όλοι οι γονείς όχι μόνο μας χειροκρότησαν αλλά έπαιξαν στην ταινία υπομονετικά, άκουσαν τα παιδιά να τραγουδούν, τα είδαν να χορεύουν και στο τέλος γίναμε όλοι μια αγκαλιά!
  11. Μεσοβδόμαδα, μετά από το σχόλασμα των μαθημάτων, μαζευόμασταν τα μέλη της ομάδας του μοντάζ. Χρησιμοποιήσαμε ένα λογισμικό επεξεργασίας βίντεο με το οποίο μπορούμε να επεξεργαστούμε ταυτόχρονα δύο βίντεο (το ένα από τη μια κάμερα και το άλλο από την άλλη κάμερα). Συζητούσαμε ποιο πλάνο μας αρέσει, ποιο “δένει” όμορφα, ποιο δίνει το κλίμα της σκηνής, πού θα κόψουμε ένα πλάνο και να συνδυαστεί σωστά με ένα άλλο. Άλλες 2-3 ώρες για ένα λεπτό ταινίας!
  12. Κι η μουσική; Γίνεται ταινία χωρίς μουσική; Όχι βέβαια! Η συνάδελφος Ειρήνη Μυτιληναίου ανέλαβε το έργο της δημιουργίας πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης μαζί με τα παιδιά της κινηματογραφικής ομάδας. “Έχτισαν” τη μουσική, φράση – φράση και μετά από τη διδασκαλία της εκπαιδευτικού έπαιξαν τη μουσική που μόλις δημιούργησαν και στα μεταλλόφωνα. Έγραψαν και παραλλαγές στο θέμα! Ο τίτλος της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης: “Ξέδετα κορδόνια”. Ένα άλλο στοιχείο μουσικής επένδυσης αποτέλεσε το δημοτικό τραγούδι “Από ξένο τόπο κι απ’ αλαργινό” το οποίο τραγούδησαν τα παιδιά της ομάδας με την καθοδήγηση και διδασκαλία της Ειρήνης Μυτιληναίου.

Σχετικό άρθρο: “Ξέδετα κορδόνια” – Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής Σύνθεσης

Κι εγένετο ταινία! Με τον Διευθυντή του σχολείου μας Χρήστο Καφτηράνη στείλαμε επίσημα την ταινία μας επισυνάπτοντας όλα τα απαραίτητα έγγραφα στον 8ο Διεθνή Διαγωνισμό Μαθητικών Ταινιών Μικρού Μήκους.

Ευχαριστούμε θερμά εκπαιδευτικούς και γονείς που μας στήριξαν με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο σ’ αυτό το ταξίδι της 7ης Τέχνης! Μπράβο στα παιδιά μας που σ’ όλη αυτή τη διαδρομή έπαιξαν, κοπίασαν, δημιούργησαν, εμπνεύστηκαν, γέλασαν… Να ‘ναι καλά!

Στον 8ο Διεθνή Διαγωνισμό Μαθητικών Ταινιών Μικρού Μήκους, η ταινία πήρε βραβείο πρωτότυπης ορχηστρικής σύνθεσης!

Απολαύστε τα “Ξέδετα κορδόνια”!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *