Η ιστορία των μέσων γραφής

Έχοντας κατά νου να αναπτύξω μια ερευνητική εργασία με τους μαθητές μου και τις μαθήτριές μου η οποία να έχει ως θέμα το οποίο να ξεκινάει από το παρελθόν και να φτάνει στις μέρες μας αλλά και να περιλαμβάνει ένα στοιχείο – εργαλείο του υπολογιστικού συστήματος, σκέφτηκα να ασχοληθούμε με τα μέσα γραφής. Κι οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Γ’ τάξης ξεκίνησαν για ένα ταξίδι από τον πηλό… στο πληκτρολόγιο.

Στόχοι: οι μαθητές κι οι μαθήτριές μας:

  1. Στο περιβάλλον του Διαδικτύου: να αναζητούν πληροφορίες σε μια ποικιλία πηγών, να αναγνωρίζουν τα μέσα γραφής, να αναφέρουν τις πηγές των πληροφοριών εφαρμόζοντας κανόνες δεοντολογίας.
  2. Με τον επεξεργαστή κειμένου:  να εξασκηθούν στη μορφοποίηση κειμένου και στη διαχείριση εικόνων, να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντικό είναι η καταγραφή των πηγών των πληροφοριών.
  3. Με λογισμικό εννοιολογικού χάρτη: να αντιληφθούν ότι με την οπτικοποίηση κατηγοριών και στοιχείων τους μπορούμε να έχουμε μια εύληπτη συνολική εικόνα πληροφοριών.
  4. Με το λογισμικό παρουσιάσεων: να εκφράζονται δημιουργικά και πρωτότυπα, να εκτιμήσουν τη δυνατότητα εισαγωγής κίνησης των αντικειμένων- χωρίς όμως να το παρακάνουν, να αντιληφθούν ότι το λογισμικό αυτό δεν διατίθεται για την καταγραφή μεγάλων κειμένων αλλά για την προσέλκυση της προσοχής του θεατή. Να αξιολογούν το κείμενο που διαθέτουν για να θέτουν στην παρουσίαση κύρια σημεία χωρίς να “γεμίζουν” την παρουσίαση με μεγάλα κείμενα.
  5. Κατασκευές: να ασκηθούν στη διαχείριση πηλού για να συνειδητοποιήσουν τους διαφορετικούς τρόπους γραφής: πώς έγραφαν στον πηλό – πώς γράφουμε εμείς σήμερα με το πληκτρολόγιο.
  6. Ψηφιακή αφήγηση: να αντιληφθούν τον πλούτο των μέσων που διαθέτει η ψηφιακή αφήγηση η οποία αφήνει ελεύθερο πεδίο στον γράφοντα για εξαιρετικά κείμενα πλούσια σε λόγο αλλά και σε εικόνες υψηλής καλλιτεχνικής αξίας. Να συνειδητοποιήσουν ότι αποθήκευση μπορεί να γίνει και στον χώρο του Διαδικτύου, στο cloud.
  7. Στο περιβάλλον της ομάδας: να εκφράζουν τη γνώμη τους αλλά και να στέκονται με σεβασμό και τη γνώμη του άλλου,να αποδέχονται ότι μπορεί τελικά να μην υλοποιηθεί η δική τους πρόταση αλλά πιθανόν μια άλλη. Στην περίπτωση που δεν καταλήγουν σε συμφωνία να ενεργοποιούν δημοκρατικά μέσα (π.χ. ψηφοφορία), να χαίρονται και να είναι υπερήφανοι για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους την οποία θεωρούν συλλογική.
  1. Διαδίκτυο – video: παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο για τον πηλό, τον πάπυρο, την περγαμηνή και το χαρτί (ως επιφάνειες γραφής), το μελάνι και την πένα, τη γενική αρχή της τυπογραφίας, το μολύβι και το στυλό, ένα αστείο ρεσιτάλ με τη γραφομηχανή σε ρόλο μουσικού οργάνου και τέλος το πληκτρολόγιο.
  2. Διαδίκτυο: αναζήτηση πληροφοριών κάθε ομάδας και αξιολόγησή τους.
  3. Επεξεργαστής κειμένου: αντιγραφή από το Διαδίκτυο των πληροφοριών και επικόλλησή τους σε επεξεργαστή κειμένου. Μορφοποίηση του κειμένου. Καταγραφή των URL των πηγών.
    papyros

    Σχετικό αρχείο μαθητών/μαθητριών: πένα και μελάνη

  4. Εννοιολογικός χάρτης: κεντρική έννοια: η Γραφή και επιμέρους κατηγορίες: οι επιφάνειες και τα μέσα γραφής.
    writing9

    Σχετικό άρθρο: Ένας εννοιολογικός χάρτης για τα μέσα γραφής

  5. Λογισμικό παρουσιάσεων: αντιγραφή των κύριων σημείων από το κείμενο και επικόλλησή τους στην παρουσίαση. Προσθήκη εικόνων και εφέ.

    Σχετικό άρθρο: Παρουσίαση των μέσων γραφής

  6. Κατασκευές: κατασκευάζουν με πηλό μικρές επιγραφές όπου καταγράφουν τα ονόματά τους, ένα καραβάκι ή ό,τι άλλο.
  7. Ψηφιακή αφήγηση: τα παιδιά με θέμα ελεύθερο και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του Storybird, δημιουργούν υπέροχες ευφάνταστες ιστορίες.

story

Μία εξαιρετική ιστορία γεμάτη φαντασία από δυο μαθήτριες της Γ’ τάξης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *