Τη σχολική χρονιά 2019-20 οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε’ τάξης του Δημοτικού σχολείου Ποσειδωνίας ασχολήθηκαν με την επεξεργασία εικόνας. Το λογισμικό το οποίο χρησιμοποίησαν ήταν το ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας εικόνας Gimp, το οποίο διαθέτει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των πολλαπλών επιπέδων (layers).
Στόχοι: οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε’ τάξης να διαχειριστούν λογισμικό επεξεργασίας εικόνας (επιλογή, αποκοπή- επικόλληση, στρώσεις, διαφάνεια, αποθήκευση, εξαγωγή). Να διαχειριστούν αρχεία και φακέλους. Να διαχειριστούν το κείμενό τους χρησιμοποιώντας έναν επεξεργαστή κειμένου (καταγραφή και διαμόρφωση κειμένου, εισαγωγή έτοιμου σχήματος). Να αναγνωρίσουν τη διαφορά ελεύθερου λογισμικού με το λογισμικό το οποίο αγοράζει ο χρήστης. Να συνειδητοποιήσουν την ευκολία με την οποία μπορεί κάποιος να επεξεργαστεί και να αλλάξει μια εικόνα. Να συνεργαστούν σε ομάδες διαχειριζόμενοι κοινό έργο. | 1. Συζήτηση (στην ολομέλεια της τάξης): συζητήσαμε τη σχέση των παιδιών με τις εικόνες που αναρτούν στο Διαδίκτυο και τους κινδύνους που χρειάζεται να λάβουν υπόψη τους. Μερικά παιδιά κατέθεσαν τις εμπειρίες τους από ανάλογες εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας που χρησιμοποιούν στα κινητά τους. 2. Επίδειξη του λογισμικού επεξεργασίας εικόνας Gimp: Επίδειξη πολύ βασικών εργαλείων που χρειάζεται η τάξη για το συγκεκριμένο έργο: επεξήγηση της έννοιας της στρώσης, επιλογή τμήματος εικόνας (είτε κατά χρώμα είτε με “λάσο”, αντιγραφή-επικόλληση ως νέα στρώση, αποθήκευση, εξαγωγή ως… 3. Εξερεύνηση των Windows (σε ομάδες): Άνοιξαν φακέλους στους οποίους ήταν ήδη καταχωρημένες εικόνες (σε κατηγορίες): δάση, παιδάκια, ρομπότ, διάστημα, θάλασσα… Διάλεξαν εικόνες για τις οποίες είχαν ένα σενάριο στο μυαλό τους κατόπιν διαπραγμάτευσης των μελών της ομάδας. 4. Επεξεργασία εικόνας Gimp: Με οδηγό τη φαντασία τους δημιούργησαν εικόνες στις οποίες συνδύασαν εικόνες από διαφόρους φακέλους. Στη φάση αυτή δόθηκε πολλή μεγάλη σημασία στη διαχείριση των πολλών στρώσεων (layers) που μπορεί να έχει μια εικόνα και στη διαχείριση της διαφάνειας. 5. Φωτογράφηση και θόλωση προσώπων: παιδιά φωτογραφήθηκαν και ενσωμάτωσαν τις φωτογραφίες τους σε εικόνες από τους ήδη υπάρχοντες φακέλους. 6. Συζήτηση (στην ολομέλεια της τάξης): Η αναγκαιότητα θόλωσης των προσώπων. 7. Επεξεργασία κειμένου: στον επεξεργαστή κειμένου του LibreOffice κατέγραψαν ένα παραμύθι το οποίο περιέγραφε την τελική τους εικόνα. |
Έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον κι είναι πραγματικά πολύ αξιόλογα τα παραμύθια των παιδιών τα οποία δηλώνουν μια δημιουργική φαντασία που υπάρχει ακόμα!!!